650 höjdmeter i djupsnö


I knädjupsnö trotsade vi tyngdlagen på lördagsförmiddagen med VVOK då vi körde hela
310 turen. 4 man gladde sig till att utmana berget. De fyra tunga backarna blev riktigt
jobbiga och man fick verkligen jobba för att ta sig framåt när man "kom upp i höjd" där 
snömängden blev klart större. Upp till knädjup snö på många ställen. För mig blev det
hela 45 minuter i pulszon A2 vilket innebär att man får jobba på lite. Andreas fick känna
på den berömda väggen på slutet av passet vilket inte är så trevligt när man knappt
har styrfart framåt..

Själva 310 backen som man kommer allra sist till finns det tider och idealtider på.
Rekordhållare i den backen är Benny Kolhberg. Längdskidåkaren från Ottebol som
bland annat vann en guldmedalj i herrarnas stafett under Olympiska vinterspelen
1984 i Sarajevo. Rekordet är alltså över 20 år gammalt. Dags att någon tar det till
sommarn. Idag tippar jag på att backen tog dubbelt så lång tid trots att någon kört
skoter upp före oss så det blev lättare att springa. Ett pass som kanske är trevligare
sommartid men riktigt bra styrketräning för benen blev det i varje fall.

Skogen i dimman på höjderna

GPS-Rutt

Kommentarer
Postat av: peo

Vad avundsjuk jag blir. Har skaffat mig en liten digitalare så snart kommer den med på långturerna



ha det



peo

2009-02-08 @ 09:46:07
Postat av: Bosse

Vilken hård löptur det verkar ha varit, grymt!

2009-02-09 @ 07:04:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0